Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Is Nederland genoeg voorbereid op een grote overstroming?

  • Joost Achterberg

    1. In Biloxi en New Orleans voltrekt zich nu een rampscenario. Er

    zijn daar massale plunderingen, terwijl veel mensen sterven door

    gebrek aan water en voedsel.

    2. Die situatie kan zich ook in ons land voordoen. In 1995 heeft

    dat niet veel gescheeld. Nederland loopt een reëel risico op

    ernstige overstromingen. En door de klimaatverandering stijgt dat

    risico voortdurend. Want het zeewaterniveau stijgt, evenals de

    regenval en onze bodem daalt door indroging.

    3. Heeft de Nederlandse overheid een goed uitgewerkt

    rampenplan voor een massale overstroming waarbij

    honderdduizenden mensen zijn getroffen? Ook als die

    overstroming zou plaatsvinden tijdens strenge vorst plus een

    orkaan?

    4. Liggen alle reddingsuitrusting en noodvoorraden op hoger

    gelegen terrein?

    5. Hoeveel survival-paketten, voedselpaketten, helicopters,

    transportvliegtuigen, vrachtwagens en bootjes zijn er in ons land

    beschikbaar binnen een dag bij een grote overstroming?

    6. Het lijkt mij zinvol om aan de burgers vooraf al uitgebreide

    informatie te geven hoe ze in leven kunnen blijven bij een grote

    overstroming.

    7. Misschien is het goed als de overheid de burgers vooraf

    adviseert om bij een grote overstromomg zelf drinkwater te

    maken via destillatie. Omdat je daarmee water dat zwaar vervuild

    is met chemicalieën en micro-organismen goed drinkbaar kunt

    maken.

    Want als er lijken drijven, kun je het water niet drinken. En het

    Nederlandse rivierwater is bovendien ernstig vervuild met

    chemicalieën.

    Ik bedoel met destilleren de survival-methode waarbij je met een

    buisje of slangetje twee pannetjes met elkaar verbindt via een gat

    in het deksel. Een van de pannetjes vul je daarbij met water en

    zet je op een vuurtje. (En in de weblinks hieronder staat een

    tekening van een andere destillatie-methode voor noodsituaties.)

    8. Verder kan de overheid in zulke omstandigheden aan elk

    huishouden een mini-survival-pakket uitdelen met daarin de

    volgende zaken:

    a. 5 meter vislijn

    b. 10 kleine vishaakjes

    c. 2 scalpels (=mini-mesje)

    d. 2 grote naalden

    e. 1 doosje waterbestendige lucifers

    f. 2 veiligheidsspelden

    g. 4 cm potlood

    h. 1 vel schrijfpapier

    i. 1 mini-kaarsje.

    j. 1 miniatuur-houtzaagje

    k. 1 condoom om een liter drinkwater in op te kunnen slaan

    l. halve meter dun koperdraad

    m. Eventueel een miniatuur-kompasje

    n. Eventueel een goed waterdicht verpakt miniatuur-boekje met

    overlevingtips

    o. Eventueel een plastic zakje met pindakaas of

    scheepsbeschuit, zodat het pakketje blijft drijven.

    p. Eventueel een klein aluminium pannetje met deksel met

    handvat plus een laag aluminium bekertje met drie gaatjes in de

    bovenrand. (Dit voor drinkwater-destillatie, zie tekening in de

    webblinks.)

    q. Eventueel een kleine en eengrote pleister.

    r. Eventueel 5 tabletten oxazepam 10 mg plus 5 tabletten

    paracetamol plus 5 waterzuiveringstabletten met mini-

    gebruiksaanwijzing.

    s. Eventueel een mini-waterzuiverings-apparaatje met een actieve

    kool-filter tegen chemicalieën. (Te koop bij bergsportwinkels.)

    Die pakketjes kunnen vanuit helicopters in stevige, waterdichte

    plastic zakjes naar de overlevenden worden gegooid. Op dat

    zakje kan dan een gebruiksaanwijzing worden afgedrukt hoe je

    drinkwater kunt destilleren plus een korte handleiding in survival-

    technieken. Militaire survival-instructeurs kunnen hierover

    adviseren.

    9. Met deze simpele, compacte en vrij goedkope maatregelen kan

    de overheid bij een massale overstroming volgens mij duizenden

    doden voorkomen. Mits deze hulppakketjes vooraf worden

    opgeslagen in een opslagruimte die op hoger gelegen gebied ligt.

    Je kunt die pakketjes ook van te voren uitdelen aan de bevolking

    met het advies om die op de bovenste etage te bewaren, samen

    met een zelfgekocht, klein opblaasbootje.

    10. Ik stel het op prijs als je dit bericht wilt verspreiden op andere

    internet-forums en via email naar politici, overheden, politieke

    partijen, leger en hulpdiensten.

    11. LINKS

    a. http://www.ci.seattle.wa.us/emergency_mgt/popup/sdartWater.htm

    b. http://www.ci.kent.wa.us/emergency/images/distilling.jpg

    Bij de onderstaande zoekresultaten van Google kun je het best klikken op: ‘In cache’.

    c. http://www.google.nl/search?hl=nl&q=%22distillation%22+water+drinking+pot+fire+tube+bacteria+chemicals+survival+emergency+method&btnG=Zoeken&meta=

    d. http://www.google.nl/search?hl=nl&q=survival+drinkwater+vuur+kleding&meta=

    e. http://www.google.nl/search?hl=nl&q=overlevingstechnieken+water+vuur&meta=

    f. http://www.mrssurvival.com/links.html

  • frank

    Hallo Joost,

    Zou het niet eens tijd worden dat de bevolking zich af moet vragen waarom het niet de informatie krijgt over de toekomst die Nederland, cq laag gelegen landen, te wachten staat, aangaande milieu, opwarming van de aarde en het stijgen van de zeespiegel. Overstromingen of welke natuurramp van welke aard dan ook, is misschien wel het kleinste probleem. De mens is de zwakste factor, en is niet in staat om wat voor ramp dan ook het hoofd te bieden.Is er niemand die in de gaten heeft, dat er een derde wereld-oorlog ontstaat “ingezet door China” met hulp van arme landen, die die hetzelfde niveau willen bereiken als westerse land? De Westerse economie wordt nu al bepaald door landen als India en China, echter wij zijn genoodzaakt deze landen duidelijk te maken dat vanwege het milieu en de toekomst van de aarde, dit niet meer mogelijk is. Als 1,5 miljard mensen auto willen gaan rijden, een koelkast willen hebben, airconditioning of wat voor energieslurpend apparaat dan ook, dan moet het toch duidelijk zijn dat de aarde dit niet aan kan. Het grootste probleem schuilt dan in het feit dat het westen 50 jaar lang gebruik heeft kunnen maken van al deze geneugten, en wij 'landen die we alles af hebben genomen", moeten vertellen (terwijl dit ook voor hun in zicht komt) dit alles niet meer mogelijk is. Wij worden (al jaren door veel landen)niet meer geloofd, en hebben verzuimd inzicht te kweken in ziens en denkwijzen van deze landen. We zitten in een erg lastig parket, maar de keuzes die we moeten maken impliceert (misschien wel met een d) alleen maar dat we terug naar af moeten, als we willen dat het nageslacht nog gebruik kan maken van datgene wat ons is aangeboden door welke macht dan ook.

    Een overlevingspakket ( met alle respect ) is werkelijk denken op korte termijn.

    Met vriendelijke groet en misschien een wijntje teveel omdat mijn vrouw jarig is,

    Frank van Gorp

  • Joost Achterberg

    Frank,

    Ik stem SP, dus ik ben het met je eens. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat een eventuele WO lll per se zal worden begonnen door China.

    En ik blijf volledig achter mijn eerste bericht staan. Een overlevings-pakket hoeft aanvullend lange- termijndenken niet uit te sluiten.

  • truckdriver

    Ik denk van niet! We hebben ons altijd tegen de zee weten te beschermen, maar zijn daarbij de grote rivieren nogal uit het oog verloren. De bijna-rampen van 1993 en 1995 voelden dan ook aan als een verrassingsaanval in de rug. Ik vrees voor herhaling en erger, omdat de overheid consequent te weinig geld uittrekt voor kustverdediging en dijkverzwaring. Als de Schielandse Zeedijk tussen Rotterdam en Gouda zou doorbreken, dan loopt de halve Randstad onder water! Bedenk dat er in het overstromingsgebied 4 miljoen mensen wonen en dat het gebied tussen de 3 en 7 meter onder zeeniveau ligt, dus de omvang van de ramp zou vele malen groter zijn dan in New Orleans, ook al omdat het overstromingsgebied uitgestrekter zou zijn. Tel daarbij op dat er in een kilometer omtrek van een (hopelijk nooit voorkomende) dijkdoorbraak geen huis recht overeind blijft staan door de kracht van het water, dat het vuile rivierwater veel rotzooi meebrengt en dat tienduizenden bejaarden het niet zullen redden op zolders en daken (soms zelfs niet naar boven, omdat ze de trap niet opkomen) en een doemscenario is verzekerd.

    De vulkaan rommelt, wij dansen en doen alsof de vulkaan nog altijd slaapt. Welke politicus zou nu serieus de moed hebben om een grote watersnoodrampenoefening op touw te zetten!? Wie durft de mensen te vertellen dat het huis waar ze een kwart tot een half miljoen Euro in geïnvesteerd hebben, wellicht binnen 50 jaar tot (over) het dak in het water zal staan? De mensen voorbereiden is uiteraard een goed idee, omdat men er levens mee kan redden als ons de ramp toch overkomt, maar natuurlijk geeft dat idee veel onrust. Niemand heeft belang bij onrust aan de kust, dus steken we onze kop maar weer terug in het zand (hopend dat het grondwaterpeil niet te hard zal steigen), getroost door staatssecretaris Melanie Schultz die belooft dat ze de rampenplannen zal (laten) doorlichten. Tja, zou dat iets helpen? In New Orleans was duidelijk geen plan voor een ramp die al lang te verwachten was, dus beter kan het altijd. Ik heb nog net zoveel vertrouwen in de Nederlandse overheid dat ik geloof dat het hier iets beter geregeld is, maar ik verwacht toch dat een eventuele watersnoodramp harder zal toeslaan dan in welk rampenplan dan ook is voorzien. Bovendien zie je orkanen als Katrina al 3 dagen vantevoren aankomen, maar hoogwater kan veel sneller en onverwachtser komen. Zie dan maar eens 4 miljoen mensen tijdig te evacueren - Dat lukt nooit.

    Als het water ooit komt (wat God verhoede!) dan zal het hier ook tussen de 7 en 9 meter hoog in de straten staan, want ik woon dichtbij het laagste punt van Nederland. Ik mag al blij zijn dat ik op de 5e verdieping woon en dat zeze flat stevig gebouwd is…

    truckdriver

  • Joost Achterberg

    Truckdriver,

    Ik ben het helemaal met je eens. Daarom hoop ook dat veel mensen deze berichten willen verspreiden via internetforums en andere media.

  • truckdriver

    Beste Joost, het is aardig als dit bericht in brede kring verspreid zou worden en de mensen eens ernstig nadenken, maar het zou natuurlijk nog veel beter zijn als deze discussie in parlement en kabinet zou worden gevoerd en het probleem serieus aangepakt zou worden, door bijvoorbeeld meer geld vrij te maken voor waterhuishouding. Het gaat allemaal maar mondjesmaat en ik geloof niet dat meer publieke belangstelling voor het waterprobleem de overheid zou aansporen tot slagvaardiger beleid, want idezelfde burgers willen ook niet meer belasting betalen!

    truckdriver

    (PS: Waarom niet de aardgasmeevallers, door hoge olieprijs, meer inkomsten uit aardgas in Nederlandse schatkist) besteed aan dijverzwaring ipv lastenverlichting? Wat heeft de burger aan belastingvermindering als hij/zij gevaar loopt om te verdrinken?

  • Joost Achterberg

    Truckdriver,

    Al tegen minimale kosten kan de overheid een website maken met zeer uitgebreide informatie over massale rampen die mogelijk zijn in ons land en over preventie en overlevingstechnieken daarbij.

    Op die website kan de overheid min of meer dezelfde tips geven die de Amerikaanse overheid al tientallen jaren uitgebreid geeft aan haar burgers. Die teksten kunnen worden vertaald in het Nederlands in overleg met de Amerikaanse overheid en zonodig worden aangepast aan de Nederlandse situatie. Vervolgens zullen de actualiteitenprogramma's op tv daar vanzelf aandacht aan besteden.

    Als de Nederlanders eenmaal informatie hebben over de risico's, kan er geleidelijk meer politiek draagvlak ontstaan bij de kiezers voor het vrijmaken van gelden voor preventie en hulpverlening bij massale rampen. En zodra de kiezers iets willen, kan de politiek volgen, want de verkiezingsuitslag blijft natuurlijk erg belangrijk.

    http://www.mrssurvival.com/links.html

  • beertje

    Ik denk dat het zeker goed is om dit bericht te verspreiden.

    Want er gebeuren zoveel natuurrampen in de wereld en we moeten Nederland zeker niet uitsluiten.

    Volgens de Mayakalender gbeurd er in het jaar 2012 een grote ramp.

    Dus we hebben nog 7 jaar om maatregelen te nemen.

    Nu geloof ik daar niet echt in,maar ik denk zeker dat Nederland een reele kans maakt om te overstromen.

    Kijk maar naar het klimaat het is oktober en 21 graden,toch wel een beetje bizar.

  • Joost Achterberg

    Beertje,

    Bedankt voor je reactie.

  • beertje

    Nou graag gedaan.

    Ik hoop alleen dat het gen werkelijkheid wordt.

    En dat New orleans is overstroomd vind ik ook heel erg,het was en is altijd mijn wens om daar nog een keer naar toe te gaan,vooral naar de bayoe.